sebarang isi kandungan tidak boleh disalin tanpa izin empunya. sebarang kemungkinan yang akan berlaku tidak dipertanggungjawabkan.

Isnin, 25 Ogos 2014

Dari Nabi Khidir a.s:
"Apabila engkau telah mengerjakan shalat Maghrib, maka bangunlah sampai kepada waktu shalat 'Isya, mengerjakan shalat tanpa berkata-kata dengan seseorang. Dan hadapilah shalatmu itu, dimana engkau didalamnya. Berilah salam pada tiap-tiap dua raka'at.
Bacalah pada tiap-tiap raka'at, surat Al-Fatihah sekali dan Qul hual'laahu ahad, tiga kali.
Apabila engkau telah selesai dari shalat itu, pulanglah kerumahmu. Dan janganlah bercakap-cakap dengan seseorang!
Dan bershalatlah dua raka'at! Bacalah surat Al-Fatihah dan Qul hua'llaahu ahad — tujuh kali pada tiap-tiap raka'at.
Kemudian sujud-lah sesudah membaca salam kepada Nabi صلى الله عليه وسلم Dan bacalah istighfar (meminta ampun) pada Allah Ta'ala tujuh kali.
Dan bacalah: Subhaana-llaah wa'lhamdulillaah; wa laa ilaaha i'l-lallaah, wa'llaahu akbar, wa laa haula wa laa qu'w wata i'llaa bi'Naahi'l-'aliyyil-'adhiim" tujuh kali!
Kemudian angkatkan kepalamu dari sujud dan duduklah dengan lurus, angkat-kan kedua tanganmu dan bacakan:
يا حي يا قيوم يا ذا الجلال والإكرام يا إله الأولين والآخرين يا رحمن الدنيا والآخرة ورحيمهما يا رب يا رب يا رب يا الله يا الله يا الله
(Yaa ha'yyu yaa qa'yyuum! Ya dzal-jalaali wa'l-ikraam! Yaa ilaaha'l-awwaliin, wa'l-aakhiriin, yaa rahmaana' ddun-ya, wal-aakhirah, wa rahii-mahumaa! Yaa ra'bbu, yaa ra'bbu, yaa ra'bbu, yaa Allah, yaa Allah, ya Allaah)
Artinya: wahai yang hidup,wahai yang berdiri sendiri, wahai yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan ,Wahai Tuhan bagi mereka yang dahulu dan mereka yang kemudian! Wahai Yang Maha pengasih bagi dunia dan akhirat dan maha penyayang bagi keduanya.Wahai tuhan,wahai tuhan, wahai tuhan ! Wahai Allah, wahai Allah, wahai Allah!"
Kemudian bangunlah dimana engkau mengangkatkan kedua tangan dan berdoalah dengan do'a tadi.
Kemudian tidurlah, dimana engkau kehendaki, diatas. rusuk kanan, dengan menghadap qiblat!
Dan berselawatlah kepada Nabi صلى الله عليه وسلم! Dan teruslah berselawat kepadanya, sehingga engkau dibawa tidur berjalan!".
Maka aku(Wali Abdal) berkata kepada Khidir a.s.: "Aku ingin engkau meinberi-tahu-kan kepadaku, dari siapakah engkau mendengar ini?"
Menjawab Khidir a.s.: "Sesungguhnya aku datang kepada Muhammad صلى الله عليه وسلم dimana dia diajarkan do'a ini dan diwahyukan kepadanya. Maka adalah aku disisinya. Yang demikian itu, adalah dengan kehadiranku. Lalu aku pelajari dari siapa, yang mengajarkan do'a itu, kepada Muhammad صلى الله عليه وسلم ".
Dikatakan, bahwa do'a dan shalat ini, bagi barangsiapa yang selalu mengerjakannya dengan keyakinan yang baik dan niat yang benar, niscaya akan bermimpi berjumpa dengan Rasulu'llahصلى الله عليه وسلم sebelum ia keluar (meninggal) dunia.
Dan telah dikerjakan yang demikian oleh sebahagian manusia. Lalu ia bermimpi dimasukkan kedalam sorga. Dan ia melihat dalam sorga itu nabi-nabi. Ia melihat Rasulu'llah صلى الله عليه وسلم didalamnya dan bercakap-cakap dengan dia dan mengajarinya.
Wallahu A'lam
( Al Ghazali-Ihya Ulumuddin)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan