sebarang isi kandungan tidak boleh disalin tanpa izin empunya. sebarang kemungkinan yang akan berlaku tidak dipertanggungjawabkan.

Sabtu, 7 Mei 2011

SEMBAHYANG

"Zat solat diri sembahyang adalah niat"
Sembahlah Aku seolah-olah engkau melihat Aku,
Matikan diri kamu sebelum kamu mati disaat kamu....
Sempurnakanlah solat kamu.
Apabila ibadah seseorang itu sampai maka ada tanda di aras ALLAH.
Sebelum niat itu apa?
Niat itu tiada berhuruf n bersuara.
Dimana niat dalam sembahyang?

Apabila sempurna solat seseorang maka sempurnalah ibadat-ibadatnya yang lain.
Solat itu tiang agama.
Tiang itu berdiri di atas tapak yang kukuh bersih lagi suci.
Apakah kita perhatikan dan halusi tapak kita itu?
Solat yang bagaimana dimaksudkan di atas?
Sekali sampai sudah memadai maka ikutlah jalan tersebut.
Ibadah yang sampai ke sisi tuhan ada tanda di aras allah.
SOLATLAH KAMU SEBAGAIMANA AKU SOLAT.

Niat  nafas sembahyang
Takbiratul Ihram nyawa sembahyang
Berdiri betul diri sembahyang
Alfatihah kepala sembahyang
Rukuk dan tumakninah leher sembahyang
I tidal dada sembahyang
Sujud tangan sembahyang
Duduk antara dua sujud punggung sembahyang
Tahiyat awal akhir perut sembahyang
Duduk tahiyat akhir jantung sembahyang
Selawat hati sembahyang
Salam hempedu sembahyang
Tertib kaki sembahyang
Khusyuk tapak sembahyang.
Airmata pakaian sembahyang.
AKU matlamat sembahyang.
Setiap yang terlintas terfikir terasa bukan AKU.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan